Feedback er positivt

Som ny konsulent I en hvilket som helt branche, er der meget domæne viden som skal absorberes, og gerne så hurtigt som muligt. Du og din arbejdsgiver er bevist om din manglende domæneviden og I har et fælles ansvar for din udvikling som ekspert inden for branchen.

Mindre bevist er I nok om den personlige udvikling som utvivlsomt følger med jobbet som konsulent, selvom denne udvikling betyder lige så meget, måske ligefrem mere end den faglige udvikling. For selvom dit produkt er adgangen til din viden på time basis, er indpakningen bestemt ikke ligegyldig.
Personligt feedback giver personlig udvikling som konsulent

Desværre er personlig udvikling en lidt diffus størrelse, der for nogle leder kan være forbundet med en hvis from for berøringsangst, da man let kan krydse linjen for hvad man kan blande sig i som arbejdsgiver. Synes dog dette er en skam, da det er en alt afgørende faktor for din succes som konsulent i organisationen.

Hvordan håndtere du feedback?

For at blive en succes i din egen, og indirekte i kundernes organisationer, er det vigtigt du lærer at tage positivt imod feedback, uanset hvordan den bliver pakket ind. Det er nemt at blive fornærmet, irriteret, sur eller ligefrem hidsig når du bliver ”angrebet” på din personlighed, men det er her du får foræret nøglen til at sætte turbo på din personlige udvikling.

Ikke alt feedback er positivt og konstruktivt

Så selvom din feedback ikke altid bliver serveret konstruktivt, så prøv at tage imod kritikken. Forstil dig det er dit job at notere den kritiske feedback og senere skal overlevere feedbacken til en kollega. Derved kan man komme lidt på afstand, og giver dig mulighed for at pakke feedbacken lidt pænere ind før du bearbejder den. Senere kan du prøve at gå på afstand af dig selv, og vurdere om der er hold i feedbacken, ikke i forhold til dig som ven, familiefar, søster/bror, men dig som konsulent?

Du skal huske dit nye job som konsulent er anderledes end jobbet som intern i en organisation. Som konsulent får du hurtigt erfaring fra mange organisationer, og det forventes du får udrette mere end din interne kollega, for organisationen betaler trods alt en betydelig højere timepris for dig end den intern medarbejder. Når det er sagt, så husk du ikke er supermand fra dag et, men du skal bare sørger for at blive en lille smugle bedre hver dag.

Prøv udregneren nedenfor for at se hvor meget bedre du vil være efter 3 måneder, ved blot at forbedre dig 1% dagligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *