Personlig integritet som konsulent

Som konsulent er det altid vigtigt man holder et højt niveau af personlig integritet, men specielt i starten som ny konsulent kan der opstår situationer hvor man fristes til at  går på kompromis uden at være bevist om det.

Det er særlig to situationer du skal være beviste om, at disse kan være faldgrupper når du starter ud som konsulent: Ivrig efter at give værdi til kunden og irriteret på anden kunde.

Ivrig efter at give værdig og glemme sin personlinge integritet

Den første situation opstår når man er ude ved en kunde, hvor man tidligere har været med på et projekt for en konkurrerende virksomhed. Her vil kunden helt naturligt være meget interesserede i dette projekts detaljer, samt informationer omkring konkurrent aktuelle situation. Her er det vigtigt at holde på sin integritet og ikke udlevere informationer, selvom du måske ikke anser det som fortroligt information. Hvis du videregivere informationer, tænker du måske den aktuelle kunde vil blive endnu gladere for dig. I virkeligheden vil de stikmodsat blive nervøse for at du videregiver deres informationer ligeså snart du går videre. Dit næste projekt kunne jo være en konkurrerende virksomhed.

Derudover så er Danmark så lille et land, at rygter hurtig spredes, så den tidligere kunde vil før eller siden høre om det. Det vil hverken forbedre ding chancer for fremtidige projekter ved denne kunde, en evt. ny arbejdesgiver.

Irriteret på anden kunde og glemme sin personlinge integritet

Den anden situation er, hvor du blive frustreret over en kunde eller din situation sammen med kunden. Lige meget om det faktisk er kundens skyld eller ej, så er det vigtig man ikke taler negativt om kunden. Folk er forskellige og nogle folk klinger man bedre med end andre, men det giver aldrig ret til at udtale sig negativt om kundes personlighed.
Det er selvfølgelig i orden at være uenig eller bestemt når situationen kræver det, men den skal man tage med kunden og ikke sine kollegaer eller andre kunder.

Som med så mange andre ting i livet, hjælper det at være høflig og tie stille når det man vil sige hverken er konstruktiv eller positivt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *